PIAGAM PELANGGAN
Jabatan Pendidikan Negeri Sarawak bersedia memberi perkhidmatan kepada pelanggan-pelanggan seperti berikut:
- Kanak-kanak warganegara Malaysia mengikut kohort umur hendaklah didaftarkan dan mendapat tempat belajar dalam tahun persekolahan semasa.
- Pengurusan hal ehwal murid diurus mengikut prosedur dan peraturan yang ditetapkan.
- Semua permohonan kemasukan murid berkeperluan khas yang lengkap diberi kelulusan dalam tempoh 14 hari bekerja.
- Menyediakan khidmat kepakaran dan runding cara berkaitan kurikulum diberi dalam tempoh lima (5) hari bekerja.
- Semua guru ditempatkan ke sekolah tidak lewat dari 14 hari bekerja setelah menerima bekalan guru dari Kementerian Pendidikan Malaysia.
- Semua permohonan pertukaran guru sekolah secara “online” (talian e-GTukar) diproses 30 hari bekerja dari tarikh tutup permohonan sehingga tarikh surat penempatan pertukaran ke sekolah (pertukaran dalam negeri).
- Semua hal ehwal perjawatan dan perkhidmatan kakitangan diurus dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh penerimaan dokumen lengkap.
- Semua tuntutan kewangan yang lengkap diproses dalam 14 hari bekerja dari tarikh penerimaan.
- Mengurus Peperiksaan Awam berdasarkan kepada kurikulum kebangsaan KPM dan Penyerahan sijil peperiksaan awam dalam tempoh 21 hari bekerja setelah menerima sijil dari KPM.
- Semua institusi pendidikan, pengelola, guru dan Persatuan Ibu Bapa-Guru didaftar mengikut prosedur dan peraturan dalam Akta Pendidikan 1996.
- Perkhidmatan psikologi dan kaunseling akan diberi kepada warga kerja mengikut jadual yang telah dipersetujui.
- Semua aduan pelanggan diberi Akuan Terima dalam tempoh 1 hari bekerja dari tarikh aduan diterima.
- Semua aduan pelanggan yang berasas diambil tindakan dalam tempoh 3 hari bekerja (kes mudah), 14 hari bekerja (kes sederhana) dan 28 hari bekerja (kes berat).
- Semua kakitangan mendapat perkhidmatan psikologi dan kaunseling jika diperlukan.
- Semua pelanggan akan diberi perkhidmatan yang mesra dan cekap.
- Semua penyelenggaraan dan penambahbaikan peralatan ICT diurus dalam tempoh 30 hari bekerja dari tempoh aduan diterima bagi memastikan penggunaan kemudahan dan peralatan ICT secara optimum.